The Tradition of Fill the Boot

La version française suit.

Over the years Canadian Fire Fighters, our biggest supporters have helped Muscular Dystrophy Canada to continue to fund research, provide essential services and equipment to people affected by neuromuscular disorders.   Our long standing and strong partnership continues to be a historical pillar.  Throughout our history and to this day, Fire Fighters have been creative in their fundraising efforts.  Fire Fighters have had chicken wing eating contests, car washes, motorcycle rides but the most recognizable and used is the Fill the Boot campaign or the Fire Fighter Boot Toll.  Even with newer events like the Rooftop Campouts money is still largely collected in a Fire Fighter’s boot.

Below is a photo from the Muscular Dystrophy Reporter Spring Issue from 1966, showcasing the, “new amusing technique of receiving contributions.”

Band Concert FtB spring issue 1966 p3

The Fill the Boot has its roots dating back to the early 1950s in the Boston, Massachusetts area of the United States of America, a Fire Fighter came across a colleague who was with an old friend. The friend had two sons, both affected by neuromuscular disorders, who needed money for their care. With canisters in hand, the Fire Fighters raised $5,000. This grew Boston-wide, and during the International Association of Fire Fighters 22nd convention in 1954, the original fundraisers from Boston campaigned for the cause. The IAFF set up the partnership with the Muscular Dystrophy Association, which was also inherited by the Muscular Dystrophy Association of Canada soon after its founding.

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La tradition des barrages routiers

Au cours des années, les pompiers canadiens, nos plus fidèles alliés, ont aidé Dystrophie musculaire Canada à financer la recherche et à fournir des services essentiels et des aides techniques aux personnes touchées par une maladie neuromusculaire. Ce partenariat de longue date continue d’être un pilier de notre histoire. Si, au fil des ans, les pompiers ont toujours fait preuve de beaucoup d’ingéniosité pour recueillir des fonds (concours de mangeurs d’ailes de poulet, lave-o-thons, tournées à moto, etc.), le moyen le plus souvent utilisé et le plus facilement reconnaissable est sans conteste le barrage routier. Même dans le cadre des plus récents événements-bénéfice, par exemple les campings sur le toit, c’est encore le barrage routier qui, le plus souvent, sert à récolter des fonds.

La photo ci-dessous, tirée du numéro du printemps 1966 du Muscular Dystrophy Reporter, montre cette « nouvelle technique amusante de recueillir les contributions ». (en anglais seulement)

Band Concert FtB spring issue 1966 p3

Les barrages routiers remontent au début des années 1950. Dans la région de Boston, au Massachusetts, un pompier rencontra un ami de longue date, lui aussi pompier, dont les deux garçons étaient atteints d’une maladie neuromusculaire. Le père ayant besoin d’argent pour payer leurs soins, les deux collègues se mirent à tendre leur tirelire aux passants et réussirent ainsi à recueillir la somme de 5 000 $. Très vite, cette pratique s’est répandue dans toute la ville et en 1954, lors du 22e congrès de l’International Association of Fire Fighters (IAFF), les deux pompiers de Boston firent campagne pour leur cause. L’IAFF s’est alors associée à la Muscular Dystrophy Association américaine pour se transférer par la suite à l’Association canadienne de la dystrophie musculaire, peu de temps après sa fondation.

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